Παρασκευή 26 Μαΐου 2017

Στάδια τυπικής ανάπτυξης του λόγου

Η γλώσσα είναι ένα περίπλοκο σύστημα που γίνεται ευκολότερα αντιληπτό αν το χωρίσουμε σε τρεις διαστάσεις.
  1. ΧΡΗΣΗ: αφορά την λειτουργική επικοινωνία. Δηλαδή το πώς χρησιμοποιείται ο λόγος για τις συναναστροφές μεταξύ των ανθρώπων (διάλογος).
  2. ΜΟΡΦΗ: αφορά την σύνταξη, την μορφολογία και την φωνολογία.
  3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ: αφορά τα θέματα, τα οποία διαδέχονται το ένα το άλλο, ώστε να μεταδοθεί ένα μήνυμα.
H ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας σε κάθε παιδί είναι διαφορετική και αποτελεί μια πολύπλοκη διαδικασία.
Υπάρχουν, λοιπόν, κάποια στάδια ανάπτυξης του λόγου που είναι τα εξής:


18 ΜΗΝΩΝ
  • Συνήθως όταν παίζει φλυαρεί προς τον εαυτό του δυνατά και ακατάληπτα.
  • Δείχνει ακουστική προσοχή σε εντολές που εκφράζονται απ’ ευθείας σε αυτό.
  • Χρησιμοποιεί περίπου 20 λέξεις, ενώ κατανοεί περισσότερες.
  • Παρουσιάζει βρεφική ηχολαλία σε λέξεις ή στην τελευταία λέξη μικρών φράσεων που του απευθύνονται.
  • «Απαιτεί» ένα αντικείμενο που επιθυμεί δείχνοντας το και με τη συνοδεία κραυγών ή λέξεων.
  • Του αρέσουν παιδικά τραγουδάκια και προσπαθεί να τα τραγουδήσει.
  • Δείχνει οικεία αντικείμενα.
  • Εκτελεί απλές εντολές.
  • Δείχνει πάνω του διάφορα μέλη του σώματος.
  • Αναγνωρίζει και δείχνει ζωάκια μινιατούρες ή σε εικόνες.

2 ΕΤΩΝ
  • Χρησιμοποιεί 50 λέξεις και κατανοεί περισσότερες.
  • Αντιλαμβάνεται και κατανοεί απλές συζητήσεις.
  • Δημιουργεί φράσεις (προτάσεις 2 λέξεων).
  • Ρωτάει ονόματα αντικειμένων και ονομάζει αντικείμενα αυθόρμητα, όταν του ζητηθεί.
  • Εκτελεί απλές εντολές με ή χωρίς βλεμματική επαφή, καθώς επίσης κινείται με εντολές στο χώρο (πάνω, κάτω, μέσα, έξω…).
  • Αναγνωρίζει και δείχνει μέλη σώματος.
  • Κατηγοριοποιεί απλές λέξεις (ρούχα, τρόφιμα…).
  • Μιμείται ήχους ζώων, αυτοκινήτων και συμμετέχει σε ρυθμούς και παιδικά τραγούδια.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Αυτά που λέει το παιδί δεν είναι ακόμα κατανοητά στους άλλους.

2 ½ ΕΤΩΝ
  • Χρησιμοποιεί περίπου 200 λέξεις.
  • Μιλάει λογικά και αναφέρεται σε γεγονότα που αφορούν το τώρα (παρόν).
  • Κάνει πολλές ερωτήσεις με το “τι”.
  • Λέει τραγουδάκια, παίζει με νόημα και απολαμβάνει να του διαβάζουν παραμύθια.
  • Στην ηλικία των 2-2 ½ ετών το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα φωνήματα /m/, /n/, /p/, /b/, /t/, /d/.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Η άρθρωση και η δομή της πρότασης είναι ακόμα βρεφική. Είναι συνηθισμένο σε αυτή την ηλικία να “τραυλίζει”, αν επιθυμεί κάτι έντονα.

3 ΕΤΩΝ
  • Λέει το όνομα, το επίθετο, το φύλο και συχνά την ηλικία του.
  • Χρησιμοποιεί σωστά προσωπικές και κτητικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, δικό μου).
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό και αρκετές προθέσεις.
  • Μπορεί να συζητήσει απλά περιγράφοντας παρούσες δραστηριότητες αλλά και περασμένες εμπειρίες.
  • Ρωτάει συχνά “τι”, “πού”, “ποιος”.
  • Μετράει ασυνείδητα, αλλά έχει μικρή κατανόηση της ποσότητας.
  • Εκτελεί συνδυασμό 2 εντολών (πρώτα… μετά).
  • Κατανοεί μερικά συνηθισμένα επίθετα.
  • Επαναλαμβάνει προτάσεις πέντε λέξεων.
  • Προσθέτει καταλήξεις σε ρήματα.
  • Ακούει με προσοχή ιστορίες και παραμύθια, γνωρίζει αρκετά τραγούδια, τα οποία επαναλαμβάνει.
  • Σε αυτήν την ηλικία το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει /k/, /γ/, /x/, /f/, /v/, /g/, /l/, /с/, /ј/.

4 ΕΤΩΝ
  • Η ομιλία του είναι γραμματικά σωστή και τελείως κατανοητή.
  • Κάνει αναφορά σε γεγονότα και εμπειρίες με χρονική αλληλουχία.
  • Συχνά ρωτάει “γιατί”, “ποιος”, “πότε”, “πώς”, “τι σημαίνει αυτό”.
  • Ακούει και επαναλαμβάνει μεγάλες ιστορίες (μερικές φορές μπερδεύει το γεγονός με την φαντασία).
  • Μετράει δείχνοντας με το δάχτυλο 4 ως 5.
  • Κατανοεί αστεία .
  • Κατανοεί φράσεις που αφορούν χρώματα.
  • Αντιλαμβάνεται και εκτελεί σύνθετες εντολές.
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 6 -7 λέξεων.
  • Ελέγχει την ταχύτητα της ομιλίας του και την ένταση της φωνής του, για να δώσει έμφαση.
  • Χρησιμοποιεί πάνω από 1000 λέξεις.
  • Παρουσιάζει αντικαταστάσεις φωνημάτων /r/-/l/, /f/-/θ/, /δ/-/v/, /z/-/δ/, /κ/-/t/.
  • Σε αυτή την ηλικία το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα φωνήματα
/θ/, /δ/, /s/, /z/, /ps/.

5 ΕΤΩΝ
  • Μιλάει με ευχέρεια και παρουσιάζει κανονικά ροή ομιλίας.
  • Η ομιλία είναι γραμματικά και συντακτικά σωστή.


  • Λέει το όνομα , επίθετο, ηλικία, διεύθυνση και συνήθως ημερομηνία γέννησης.
  • Εξηγεί την χρήση αντικειμένων (και αντίστροφα, από την περιγραφή της χρήσης ονομάζει το αντικείμενο).
  • Ρωτάει τη σημασία αφηρημένων εννοιών και τις χρησιμοποιεί (όχι πάντοτε σωστά).
  • Λέει ποιήματα και τραγουδάκια
  • Εντοπίζει και τοποθετεί αντικείμενα στο χώρο χρησιμοποιώντας τις προθέσεις πίσω- πλάι-μπροστά-ανάμεσα (προσανατολισμός χώρου).
  • Εκτελεί τρεις διαδοχικές εντολές.
  • Κατανοεί τον υποθετικό λόγο.
  • Χρησιμοποιεί τον μέλλοντα, τον ενεστώτα και τον αόριστο.
  • Το λεξιλόγιο ανέρχεται στις 2000 λέξεις.
  • Σε αυτή την ηλικία το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα φωνήματα
/ts/, /tz/, /r/, /ks/.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Σε αυτή την ηλικία μπορεί να εμφανίζονται αντικαταστάσεις φωνημάτων όπως /v/-/δ/, /f/-/θ/, /r/-/l/.

6 ΕΤΩΝ
  • Ο προφορικός λόγος φτάνει στις 2500 λέξεις.
  • Κατανοεί περίπου 6000 λέξεις.
  • Σε αυτό το στάδιο φαίνεται καθαρά η επιρροή από το περιβάλλον, όσον αφορά τα ερεθίσματα, τα πρότυπα και τις ευκαιρίες.
  • Περιγράφει εικόνες από παραμύθια.
  • Γνωρίζει σε τι συνίσταται η εργασία των γονέων του.
  • Σε αυτή την ηλικία κάνει ακουστική διαφοροποίηση ήχων.
  • Γνωρίζει την χρονική αλληλουχία γεγονότων.
  • Έχει καλή ακουστική αντίληψη και μνήμη
  • Κατανοεί συγκριτικά τις σχέσεις στο χώρο (πιο πάνω, πιο κάτω).
  • Διακρίνει το ένα ανάμεσα σε πολλά
  • Διακρίνει ποσοτικές έννοιες (γεμάτο, άδειο, περισσότερο, λιγότερο)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου