Η γλώσσα
είναι ένα περίπλοκο σύστημα που γίνεται
ευκολότερα αντιληπτό αν το χωρίσουμε
σε τρεις διαστάσεις.
- ΧΡΗΣΗ: αφορά την λειτουργική επικοινωνία. Δηλαδή το πώς χρησιμοποιείται ο λόγος για τις συναναστροφές μεταξύ των ανθρώπων (διάλογος).
- ΜΟΡΦΗ: αφορά την σύνταξη, την μορφολογία και την φωνολογία.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ: αφορά τα θέματα, τα οποία διαδέχονται το ένα το άλλο, ώστε να μεταδοθεί ένα μήνυμα.
H
ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας σε
κάθε παιδί είναι διαφορετική και αποτελεί
μια πολύπλοκη διαδικασία.
Υπάρχουν,
λοιπόν, κάποια στάδια ανάπτυξης του
λόγου που είναι τα εξής:
18
ΜΗΝΩΝ
- Συνήθως όταν παίζει φλυαρεί προς τον εαυτό του δυνατά και ακατάληπτα.
- Δείχνει ακουστική προσοχή σε εντολές που εκφράζονται απ’ ευθείας σε αυτό.
- Χρησιμοποιεί περίπου 20 λέξεις, ενώ κατανοεί περισσότερες.
- Παρουσιάζει βρεφική ηχολαλία σε λέξεις ή στην τελευταία λέξη μικρών φράσεων που του απευθύνονται.
- «Απαιτεί» ένα αντικείμενο που επιθυμεί δείχνοντας το και με τη συνοδεία κραυγών ή λέξεων.
- Του αρέσουν παιδικά τραγουδάκια και προσπαθεί να τα τραγουδήσει.
- Δείχνει οικεία αντικείμενα.
- Εκτελεί απλές εντολές.
- Δείχνει πάνω του διάφορα μέλη του σώματος.
- Αναγνωρίζει και δείχνει ζωάκια μινιατούρες ή σε εικόνες.
2
ΕΤΩΝ
- Χρησιμοποιεί 50 λέξεις και κατανοεί περισσότερες.
- Αντιλαμβάνεται και κατανοεί απλές συζητήσεις.
- Δημιουργεί φράσεις (προτάσεις 2 λέξεων).
- Ρωτάει ονόματα αντικειμένων και ονομάζει αντικείμενα αυθόρμητα, όταν του ζητηθεί.
- Εκτελεί απλές εντολές με ή χωρίς βλεμματική επαφή, καθώς επίσης κινείται με εντολές στο χώρο (πάνω, κάτω, μέσα, έξω…).
- Αναγνωρίζει και δείχνει μέλη σώματος.
- Κατηγοριοποιεί απλές λέξεις (ρούχα, τρόφιμα…).
- Μιμείται ήχους ζώων, αυτοκινήτων και συμμετέχει σε ρυθμούς και παιδικά τραγούδια.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Αυτά που λέει το παιδί δεν είναι ακόμα
κατανοητά στους άλλους.
2
½ ΕΤΩΝ
- Χρησιμοποιεί περίπου 200 λέξεις.
- Μιλάει λογικά και αναφέρεται σε γεγονότα που αφορούν το τώρα (παρόν).
- Κάνει πολλές ερωτήσεις με το “τι”.
- Λέει τραγουδάκια, παίζει με νόημα και απολαμβάνει να του διαβάζουν παραμύθια.
- Στην ηλικία των 2-2 ½ ετών το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα φωνήματα /m/, /n/, /p/, /b/, /t/, /d/.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Η άρθρωση και η δομή της πρότασης είναι
ακόμα βρεφική. Είναι συνηθισμένο σε
αυτή την ηλικία να “τραυλίζει”, αν
επιθυμεί κάτι έντονα.
3
ΕΤΩΝ
- Λέει το όνομα, το επίθετο, το φύλο και συχνά την ηλικία του.
- Χρησιμοποιεί σωστά προσωπικές και κτητικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, δικό μου).
- Χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό και αρκετές προθέσεις.
- Μπορεί να συζητήσει απλά περιγράφοντας παρούσες δραστηριότητες αλλά και περασμένες εμπειρίες.
- Ρωτάει συχνά “τι”, “πού”, “ποιος”.
- Μετράει ασυνείδητα, αλλά έχει μικρή κατανόηση της ποσότητας.
- Εκτελεί συνδυασμό 2 εντολών (πρώτα… μετά).
- Κατανοεί μερικά συνηθισμένα επίθετα.
- Επαναλαμβάνει προτάσεις πέντε λέξεων.
- Προσθέτει καταλήξεις σε ρήματα.
- Ακούει με προσοχή ιστορίες και παραμύθια, γνωρίζει αρκετά τραγούδια, τα οποία επαναλαμβάνει.
- Σε αυτήν την ηλικία το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει /k/, /γ/, /x/, /f/, /v/, /g/, /l/, /с/, /ј/.
4
ΕΤΩΝ
- Η ομιλία του είναι γραμματικά σωστή και τελείως κατανοητή.
- Κάνει αναφορά σε γεγονότα και εμπειρίες με χρονική αλληλουχία.
- Συχνά ρωτάει “γιατί”, “ποιος”, “πότε”, “πώς”, “τι σημαίνει αυτό”.
- Ακούει και επαναλαμβάνει μεγάλες ιστορίες (μερικές φορές μπερδεύει το γεγονός με την φαντασία).
- Μετράει δείχνοντας με το δάχτυλο 4 ως 5.
- Κατανοεί αστεία .
- Κατανοεί φράσεις που αφορούν χρώματα.
- Αντιλαμβάνεται και εκτελεί σύνθετες εντολές.
- Χρησιμοποιεί προτάσεις 6 -7 λέξεων.
- Ελέγχει την ταχύτητα της ομιλίας του και την ένταση της φωνής του, για να δώσει έμφαση.
- Χρησιμοποιεί πάνω από 1000 λέξεις.
- Παρουσιάζει αντικαταστάσεις φωνημάτων /r/-/l/, /f/-/θ/, /δ/-/v/, /z/-/δ/, /κ/-/t/.
- Σε αυτή την ηλικία το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα φωνήματα
/θ/, /δ/, /s/,
/z/,
/ps/.
5
ΕΤΩΝ
- Μιλάει με ευχέρεια και παρουσιάζει κανονικά ροή ομιλίας.
- Η ομιλία είναι γραμματικά και συντακτικά σωστή.
- Λέει το όνομα , επίθετο, ηλικία, διεύθυνση και συνήθως ημερομηνία γέννησης.
- Εξηγεί την χρήση αντικειμένων (και αντίστροφα, από την περιγραφή της χρήσης ονομάζει το αντικείμενο).
- Ρωτάει τη σημασία αφηρημένων εννοιών και τις χρησιμοποιεί (όχι πάντοτε σωστά).
- Λέει ποιήματα και τραγουδάκια
- Εντοπίζει και τοποθετεί αντικείμενα στο χώρο χρησιμοποιώντας τις προθέσεις πίσω- πλάι-μπροστά-ανάμεσα (προσανατολισμός χώρου).
- Εκτελεί τρεις διαδοχικές εντολές.
- Κατανοεί τον υποθετικό λόγο.
- Χρησιμοποιεί τον μέλλοντα, τον ενεστώτα και τον αόριστο.
- Το λεξιλόγιο ανέρχεται στις 2000 λέξεις.
- Σε αυτή την ηλικία το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα φωνήματα
/ts/,
/tz/,
/r/,
/ks/.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Σε αυτή την ηλικία μπορεί να εμφανίζονται
αντικαταστάσεις φωνημάτων όπως /v/-/δ/,
/f/-/θ/,
/r/-/l/.
6
ΕΤΩΝ
- Ο προφορικός λόγος φτάνει στις 2500 λέξεις.
- Κατανοεί περίπου 6000 λέξεις.
- Σε αυτό το στάδιο φαίνεται καθαρά η επιρροή από το περιβάλλον, όσον αφορά τα ερεθίσματα, τα πρότυπα και τις ευκαιρίες.
- Περιγράφει εικόνες από παραμύθια.
- Γνωρίζει σε τι συνίσταται η εργασία των γονέων του.
- Σε αυτή την ηλικία κάνει ακουστική διαφοροποίηση ήχων.
- Γνωρίζει την χρονική αλληλουχία γεγονότων.
- Έχει καλή ακουστική αντίληψη και μνήμη
- Κατανοεί συγκριτικά τις σχέσεις στο χώρο (πιο πάνω, πιο κάτω).
- Διακρίνει το ένα ανάμεσα σε πολλά
- Διακρίνει ποσοτικές έννοιες (γεμάτο, άδειο, περισσότερο, λιγότερο)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου