Η δυσγραφία
είναι μια μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την γραφή. Μπορεί να υπάρχει
μόνη της ή να συνυπάρχει με δυσλεξία ή άλλες μαθησιακές δυσκολίες.
Ενδείξεις δυσγραφίας:
- Γράμματα που δεν πατάνε σωστά στη γραμμή του τετραδίου.
- Λάθος πιάσιμο μολυβιού / σφίξιμο δαχτύλων στο μολύβι
- Γράμματα με άνισο μέγεθος- μέσα σε μια πρόταση άλλες λέξεις είναι γραμμένες με κανονικά, με μεγάλα ή με μικροσκοπικά γράμματα.
- Κακή στάση σώματος κατά τη γραφή
- Κολλημένες λέξεις μεταξύ τους.
- Κενά ανάμεσα στα γράμματα μιας λέξης (π.χ. καπ έ λο)
- Παραλείψεις γραμμάτων
- Μπερδεμένα κεφαλαία και μικρά γράμματα
- Δυσανάγνωστη γραφή, οι λέξεις δεν διαβάζονται
- Πολλά ορθογραφικά λάθη
- Αργοπορία στη γραφή και αντιγραφή
- Δυσκολία στην παραγωγή γραπτής έκφρασης
- Τετράδια γεμάτα μουτζούρες
Τρόποι αντιμετώπισης
- Ασκήσεις πρώτης γραφής. Βοηθούν πολύ τα παιδιά στο να μάθουν να σχεδιάζουν σωστά τα διάφορα είδη γραμμών.
-Δοκιμάστε γραφή με διαφορετικά είδη μολυβιού και στυλό (απλό μολύβι, μαλακή μύτη, μηχανικό μολύβι κ.λ.π)
-Ασκήσεις γραφής και δημιουργίας γραμμάτων με πλαστελίνη, χάντρες, άμμο, γραφή στον αέρα, γραφή στην πλάτηΝα
ζητάτε από το παιδί να διορθώσει το γραπτό του, αυτό μπορεί να γίνει
και λίγη ώρα αφού τελειώσει την άσκηση. Δηλαδή η διόρθωση να γίνει αφού
μεσολαβήσει κάποια άλλη δραστηριότητα.
-Αν
το παιδί κουράζεται όταν γράφει, πείτε του να κάνει ασκήσεις με τα
δάχτυλα - τέντωμα χεριών, τρίψιμο δαχτύλων, τέντωμα δαχτύλων.
-Αρμόδια
ειδικότητα για την αντιμετώπιση της δυσγραφίας είναι η εργοθεραπεία. Αν
το παιδί σας παρουσιάζει δυσγραφία, καλό είναι να γίνει εργοθεραπευτική
αξιολόγηση καθώς και παρέμβαση εργοθεραπείας αν κριθεί αναγκαίο. Η
αντιμετώπιση της δυσγραφίας γίνεται το πολύ έως την γ' δημοτικού. Μετά
από αυτή την ηλικία μπορεί να γίνει διόρθωση και όχι πλήρης αντιμερώπιση
και αποκατάσταση της δυσγραφίας.
ΠΗΓΗ: paidagwgos.blogspot.gr
Προτάσεις ασκήσεων για την αντιμετώπιση της δυσγραφίας
1. Χωρισμός γραμμάτων σε 3 κατηγορίες,
ανάλογα με τη θέση τους πάνω στη γραμμή του τετραδίου:
Εικόνα από: dyslexiaathome.blogspot.gr
- Αυτά που σηκώνονται, δηλαδή τα γράμματα που ξεκινούν πάνω από τη γραμμή:
β, δ, λ, θ
- Αυτά που κάθονται, δηλαδή τα γράμματα που είναι ακριβώς πάνω στη γραμμή:
α, ε, η, ι, κ, ν, ο, π, σ, τ, υ, ω
- Αυτά που πέφτουν, δηλαδή τα γράμματα που κατεβαίνουν κάτω από τη γραμμή:
γ, ζ, μ, ξ, ρ, φ, χ, ψ
Κάθε φορά που το παιδί μαθαίνει ένα καινούριο γράμμα, αναφερθείτε στην κατηγορία στην οποία ανήκει.
π.χ. Το χ πέφτει, φτιάξτε ένα χελιδόνι που πετάει προς τα κάτω.
Το κ κάθεται, φτιάξτε μια καρέκλα με ένα ανθρωπάκι που κάθεται πάνω της.
Το δ σηκώνεται, φτιάξτε ένα δελφίνι που πηδάει προς τα πάνω.
Έτσι το παιδί μαθαίνει τη θέση του γράμματος σε σχέση με τη γραμμή του τετραδίου με αστείο τρόπο.
Η
άσκηση μπορεί να γίνει και χρησιμοποιώντας μαγνητικά ή πλαστικά
γράμματα. Κολλήστε μια μικρή κορδέλα σε ευθεία γραμμή πάνω στο θρανίο
του παιδιού ή σε μαγνητικό πίνακα. Ζητήστε από το παιδί να τοποθετήσει
σωστά τα γράμματα, σε σχέση πάντα με την ευθεία που λειτουργεί ως γραμμή
τετραδίου. Παρομοίως η άσκηση μπορεί να γίνει με πλαστελίνη,
δημιουργώντας τα γράμματα με πλαστελίνη και τοποθετώντας σωστά σε
γραμμή.
2. Βάλε τη γραμμή εκεί που πρέπει
Πρώτη άσκηση
Σε μια σελίδα Α4 σχεδιάζουμε όλα τα γράμματα του αλφάβητου γύρω απο τον
άξονα της γραμμής του τετραδίου εναλλάσσοντας σωστούς και λανθασμένους
τρόπους. Το παιδί επιλέγει το σωστά γραμμένο γράμμα κυκλώνοντας το. Όταν
επιλέγει το λανθασμένο τρόπο ρωτάμε “γιατί” και ζητάμε να μας πει Τι
είναι λάθος πχ. “Το /γ/ πρέπει να περνάει τη γραμμή”
Δεύτερη άσκηση
Σε μια σελίδα Α4 σχεδιάζουμε όλα τα γράμματα του αλφάβητου και ζητάμε
απο το παιδί να βάλει τη γραμμή εκεί που θα έπρεπε σε σχέση με το
γράμμα. Όταν κάνει λάθος διορθώνουμε και κάνουμε μια μικρή υπενθύμιση
για το πως γράφεται σωστά το συγκεκριμένο γράμμα.
Τρίτη Άσκηση
Στο τετράδιο γράφουμε λέξεις που εμπεριέχουν γράμματα που είναι
τοποθετημένα με λανθασμένο τρόπο στη γραμμή. Ζητάμε απο το παιδί να
κυκλώσει τα λάθος και να ξαναγράψει απο κάτω τη λέξη σωστά.Σκοπός: Η
συνειδητοποιήση και η βαθύτερη εντύπωση του σχεδιασμού των γραμμάτων. Να
τονίσουμε τις διαφορές μεταξύ τους πχ. Το /γ/ περνάει απο κάτω, το /β/
ακουμπάει πάνω στη γραμμή αλλά είναι ψηλό κτλ. Όλα αυτά προσπαθούμε να
γίνονται πάντα με το τρόπο: “το σωστό σε αντίθεση με το
λάθος”.
4. Βρες τα λάθη
Δίνουμε στο
παιδί λέξεις, προτάσεις ή ένα μικρό κείμενο με μερικά λάθος γραμμένα
γράμματα (σε σχέση πάντα με τη γραμμή του τετραδίου). Για αυτή την
άσκηση θα χρησιμοποιήσουμε χαρτί με γραμμές. Ζητάμε από το παιδί να
σημειώσει με ένα μαρκαδόρο τα γράμματα που είναι γραμμένα λάθος. Τέλος,
μπορούμε να ζητήσουμε από το παιδί να διορθώσει τα λάθη.
6. Άσκηση γραφής: “ Γράψε στη μπογιά”!
Υλικά: σακουλάκια που κλείνουν, κολλητική ταινία, μπογιά, μπατονέτες

Ενδεικτικοί τρόποι παιχνιδιού:
-
Να γράψει γράμματα.
-
Να γράψει συλλαβές.
-
Να γράψει λέξεις.
-
Να φτιάξει σχήματα.
-
Να κάνει προγραφικές ασκήσεις.
-
Να φτιάξει βασικά σχέδια πχ. λουλούδι, ήλιο, φεγγάρι, σπίτι κτλ.
Σκοπός: Να μάθει το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες τη σωστή
φορά και σχηματισμό των γραμμάτων. Να βελτιωθεί και να εξασκηθεί η λεπτή
κινητικότητα. Να βιώσει μια δημιουργική και θετική μαθησιακή εμπειρία.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά προσχολικής και σχολικής
ηλικίας με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Μπορεί να αποτελέσει
άσκηση-παιχνίδι για γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.
ΠΗΓΗ:Άσπα Μητρακάκη, Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr, newsitamea.gr
7. Λέξεις με lego
Κατά τη πρώτη επαφή πρέπει να αποδεσμεύσουμε το δυσγραφικό παιδί απο το
"χαρτί και το μολύβι" και να έρθει σε απαφή με ασκήσεις "εξομείωσης της
γραφής". Η άσκηση: "Λέξεις με Lego! εξυπηρετεί ακριβώς αυτό τον
αισθητηριακό και βιωματικό σκοπό!
Υλικά:
lego, σελίδες Α4, στυλό/μαρκαδόρο
Αναπαριστά τη λέξη με lego!
Το παιδί αναπαριστά με lego τη θέση των γραμμάτων πάνω στη γραμμή. Τοποθετεί τα lego με τέτοιο τρόπο που να φαίνεται ο οπτικοχωρικός προσανατολισμός των γραμμάτων και ολόκληρης της λέξης. Σε αυτό το σημείο συζητάτε για αυτή τη θέση αναλύοντας ποια γραμματάκια πάνε: πάνω, κάτω ή στέκονται στο γραμμή!
Προσθέτει τον τόνο!
Στο τέλος προσθέτετε και το σημείο του τόνου.
ΠΗΓΗ:Άσπα Μητρακάκη, Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr, Ιnfokids.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου